06-52862479 info@katriendejong.nl

Met tegenzin naar je werk gaan. Veel stress ervaren.

Je druk maken om dingen die misschien wel helemaal niet voor jou bedoeld zijn. Veel klagen over je collega’s, dat ze niet doen wat ze moeten doen. Vaak het gevoel hebben dat je alles in de gaten moet houden omdat het anders helemaal in de soep loopt. Veel spanning in je lijf. En ondertussen ben je heel erg moe. Herkenbaar? Dit zijn vaak burn-out klachten. In ieder geval zijn het tekenen die je serieus mag nemen en kunt gaan onderzoeken. Want hoe vervelend ze misschien in het moment ook zijn, uiteindelijk kun je heel veel wijsheid halen uit het onderzoek hoe het nu komt dat je deze situatie zo ervaart.

En in plaats van de schuld te leggen bij de ander, bij je werk, kun je gaan zien wat je eigen aandeel is in de situatie. Waarom jij zo reageert en waarom jij zoveel stress ervaart. En als je dit hebt ontdekt dan kun je eventueel volgende stappen nemen. Onderzoeken of je nog wel wilt blijven, wat de opties zijn en wat voor jou het beste is om te doen.

Heel vaak blijkt je werksituatie een trigger die je laat zien waar jij nog vast zit in het verleden.

Je werksituatie als een spiegel die je laat zien wat je aan het doen bent. Vaak zie je dat niet als je er middenin zit. Dan wordt je overspoeld door stress, veel (angstige) gedachten. Veel zorgen. Hoe moet dat nou. Ik moet toch blijven werken. Ze kunnen niet zonder mij. Zonder mij wordt het een zooitje. Ik moet blijven opletten, etc. Dus lijkt het of je (lichamelijke) klachten voortkomen uit je werk.

Je zou ook kunnen zeggen dat de situatie er voor zorgt dat er allerlei gedachten patronen bij je wakker worden die je willen beschermen. En dat zijn meestal gedachten patronen die niet erg vriendelijk zijn voor jezelf en de mensen om je heen. Dus je werk laat je zien dat er bij jou werk aan de winkel is en om te beginnen bij jezelf. Het is een signaal om je te laten zien waar je kan groeien, waar je bewust van mag worden.

Vaak hebben problemen op en met werk te maken met situaties die je vroeger hebt geleerd als kind.

Denk aan dat jij degene moest zijn die controle moest houden anders werd mama verdrietig. Of dat jij altijd moest laten zien dat je je best deed zodat je een aai over je bol kreeg van je vader. Denk aan een broertje wat overleden is zodat jij altijd moest opletten of het niet ergens anders misging. Of dat je constant verteld werd dat je stil moest zijn of “normaal” moest doen. Of was je vader altijd heel gespannen en deed jij je best om hem rustig te krijgen. Of je moeder heel onzeker en jij ging voor haar zorgen in plaats van andersom. Dit zijn overigens hele normale processen, ook wel genoemd conditionering. Hier gaan we allemaal op onze eigen manier doorheen.  Gelukkig zorgden we er als kind voor dat we dit overleven door bepaalde strategieën te bedenken waardoor we geen pijn hoefden voelen, of juist liefde kregen.

Het begint pas lastig te worden als je later op volwassen leeftijd deze patronen nog steeds aan het projecteren bent op de buitenwereld. Een heel groot deel van onze communicatie is gebaseerd is op onze kindertijd. Dus op de strategie die we als kind geleerd hebben om te gaan met bepaalde situaties. Alleen als volwassen is het vaak helemaal niet meer nodig om op die manier te functioneren. Sterker nog het belemmert je om te leven wie je daadwerkelijk bent. Het zorgt ervoor dat je veel stress ervaart en je ook vaak nog eens op werkplekken blijft zitten waar je misschien wel helemaal niet gelukkig van wordt.

Dus als jij ook burn-out klachten ervaart op je werk, beschouw dit dan als een serieus signaal.

Ga op onderzoek uit. Kijk eens naar hoe het vroeger was bij jou aan de keukentafel en welk gedrag daarvan je hebt overgenomen. Het kan het kleine meisje/jongetje zijn in jou, maar het kan ook zijn dat je gedrag van je vader of moeder hebt overgenomen. Onderzoek je wortels. Ga zelf zorgen voor je kleine kind en verwacht dit niet van de buitenwereld. Ga voelen dat je ruimte krijgt als je snapt dat je meer bent dan gedachten en overtuigingen die je vroeger hebt geleerd. En pas dan vanuit die ruimte kun je bepalen of je nog op de juiste plek zit.

Dit is een proces wat best even kan duren. Toch is het onderzoeken van deze processen heel waardevol, zowel voor jou als je werkgever. Of je komt terug met veel meer zelfkennis en zin om weer te beginnen of je komt tot goede afspraken over hoe je de samenwerking kunt beëindigen. In ieder geval blijf je geen tijden hangen in een situatie die volledig vast lijkt te zitten.